امروز : 25 مهر 1396
زمان نشر
1394/01/31
14:51
معرفی واهداف اتاق فکر اقتصاد
کد خبر : 1040

معرفی واهداف اتاق فکر اقتصاد

کارگروه اقتصاد مؤسسه‌ی اشراق از ابتدای پاییز سال 1392 تشکیل شد. در 6 ماهه‌ی نخست برنامه‌های این کارگروه، به‌طورکلی پروژه‌ای تحت عنوان جریان‌شناسی اقتصاد اسلامی در دستور کار قرار گرفت که در بخش گزارش تفصیلی مورداشاره قرار خواهد گرفت.

کارگروه اقتصاد مؤسسه‌ی اشراق از ابتدای پاییز سال 1392 تشکیل شد. در 6 ماهه‌ی نخست برنامه‌های این کارگروه، به‌طورکلی پروژه‌ای تحت عنوان جریان‌شناسی اقتصاد اسلامی در دستور کار قرار گرفت که در بخش گزارش تفصیلی مورداشاره قرار خواهد گرفت. هم‌چنین در این دوره‌ی شش‌ماهه، عمده‌ی تمرکز کارگروه اقتصاد معطوف به آشنایی بیشتر با سایر کارگروه‌ها و تعریف پروژه‌های مشترک مطالعاتی و مباحثاتی بود. در دوره‌ی جدید و تا بدین‌جای کار عمده‌ی فعالیت‌ها معطوف به موضوع اقتصاد مقاومتی بوده است. در دوره‌ی آتی یعنی دوره‌ی شش‌ماهه‌ی دوم سال 1393، عمده‌ی تمرکز کارگروه بر روی موضوع فساد اقتصادی متمرکز خواهد بود. گزارش تفصیلی این دوره نیز در بخش آخر این گزارش آمده است. به‌طور کلی حدوداً 20 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی اقتصاد با کارگروه اقتصاد ارتباط دارند و این کارگروه، فعالیت‌های خود را در قالب ارائه‌های موردی، تابه‌حال، به سمع و نظر حدود 10 نفر از اساتید این رشته رسانده است.

مأموریت‌ها و اهداف کلی اتاق فکر

کارگروه اقتصاد از ابتدا تاکنون بر مبنای اهداف و مأموریت‌های مشخصی اقدام به فعالیت نموده است. مهم‌ترین هدف این کارگروه عبارت است از:

-         نیل به ادبیاتی جامع در راستای تبیین مسائل اقتصادی کشور و تلاش برای یافتن راه‌حل‌های ممکن

برای رسیدن به این هدف مهم، چند مأموریت مهم در دستور کار قرار گرفت که برخی از این مأموریت‌ها عبارت‌اند از:

-         جریان‌سازی علمی در دانشگاه‌های کشور در حوزه‌ی فلسفه‌ی علم اقتصاد در راستای نیل به اهمیت گفتمان‌های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی

-         نیل به ادبیات و دیدگاه‌های مشخصی در موضوعات مهم کشور در این حوزه مثل اقتصاد مقاومتی و فساد

در این راستا، ابتدا صورت‌بندی نسبتاً مشخصی از مسائل موردتوجه قرار گرفت که ازاین‌قرار است:

«رشته اقتصاد در حال حاضر در ایران و جهان گرچه از حیث طبقه‌بندی در ذیل رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی قرارگرفته است، از منظری ماهوی به‌مثابه دورترین رشته از این محمل و موقف قابل ترسیم است. به نظر می‌رسد حیث کارکردی این رشته که در عمل آن را به‌مثابه نرم‌افزار و مکانیک اداره جوامع مطرح کرده است، مهم‌ترین علت فاصله‌گیری این رشته از سایر هم‌خانواده‌های خود در علوم اجتماعی است. درواقع میل جوامع به مهندسی پیکره عظیم اجتماع به‌سان یک اتومبیل درنهایت از سوی رشته اقتصاد ارضا می‌گردد. از سوی دیگر ابزارهایی که این رشته در راه تمهید و اداره جوامع در اختیار سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران قرار می‌دهد، در عمل انتظارات دیگران را از این رشته شکل داده است. در این شرایط بدیهی است که رشته اقتصاد سعی در تطابق کامل با انتظارات دیگران دارد و این نتیجه‌ای جز میل بیشتر به سمت کمّیت به بهای قربانی کردن کیفیت در برندارد.

البته این میل به سمت کمّی‌گرایی تا حدودی از خاصیت درونیِ رشته نشأت‌گرفته است و درواقع به سیر تطوری نظریه‌ها و مکاتب مختلف در این رشته معطوف است. از اواخر قرن نوزدهم در پاسخ به نیروهای متضادی از قبیل مارکسیسم که سعی در تاراج میراث علم اقتصاد داشتند، رویکردهای جدیدی شکل گرفت که با گذار به سمت کمّیت در عمل باب بحث درباره مبانی و سایر مباحث کیفی را برای همیشه بست و از این طریق درصدد بیمه کردن میراث علم اقتصاد برآمد. ازآن‌پس هرروز وجه کمّی علم اقتصاد برجسته شد تا جایی که امروزه اکثر کرسی‌های متعلق به رشته اقتصاد در دنیا در چنبره‌ی قدرت علاقه‌مندان به ریاضی‌سازی علم اقتصاد قرار دارد. درهرحال وضعیت رشته اقتصاد بدین منوال است. این در حالی است که در ایران میل به کمّی‌گرایی بدون هرگونه تطور طبیعی بوده است. به‌عبارت‌دیگر هیچ‌گاه بحثی در مبانی شکل نگرفته و اساساً علم اقتصاد به‌سان سایر علوم اجتماعی به‌سان موجودی ناقص‌الخلقه در پهنه اجتماعی ایران ظهور کرده است.

از این منظر یکی از مهم‌ترین دستورهای کارگروه اقتصاد پی‌ریزی تأملی نظری و فراگیر در باب این معضله علم اقتصاد است. طبعاً توجهات ما متمایل به داخل خواهد بود. بحث این است که چه امکان‌هایی فراروی رشته اقتصاد در ایران اسلامی است؛ نحوه رشد این علم در ایران چگونه بوده است و از چه منطقی تبعیت کرده است؛ اثرگذاری این رشته بر مسائل روزمره کشور چه بوده است؛ و درواقع این علم چگونه نقش‌آفرینی نموده است؛ چه جریان‌هایی در این رشته در حال حاضر وجود دارند و آینده‌اندیشی این رشته در کشور با توجه به‌غایت تمدن‌سازی اسلامی چیست؟ البته روشن است که این پرسش در چارچوب دو قید اساسی یعنی وضعیت رشته اقتصاد در جهان و مسائل مقدر جمهوری اسلامی از سوی دیگر قابل‌طرح است.»

درواقع به نظر می‌رسد عدم توانایی کشور در حل مشکلات خود ناشی از غلبه‌ی رویکرد خاصی از علم اقتصاد است و ترویج فلسفه‌ی اقتصاد می‌تواند در میان‌مدت، بسترساز شکل‌گیری مؤثر ایده‌هایی نظیر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی باشد.


منبع : کارگروه علوم انسانی
کد خبرنگار : 12


ارسال به:        
ارسال
نظر
نظرات حاوی توهین و هر گونه نصبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمیشود.
chapta





پایگاه مقام معظم رهبری
پربحث ترین اخبار
پربازدیدترین اخبار
آخرین اخبار
صفحه اصلی
آرشیو
درباره ما
تماس با ما

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز رسانه ای بیان می باشد